SKODA ONDERHOUD

Wij zijn geen Skoda dealer en maken geen deel uit van de PON organisatie.

  • APK
  • Remmen
  • Onderhoud
  • Koppelingen
  • Airco
  • Banden
Maak een afspraak

SKODA SHOKDEMPERS EN VEREN.

Als u met uw winkelwagentje vol boodschappen vanuit de winkel naar uw auto loopt over een beetje hobbelige stoep, dan stuitert het karretje alle kanten op. Dat zou bij uw Skoda ook gebeuren, als er geen vering en demping onder zou zitten. Bij een glad wegdek kunnen de schokdempers een autoleven lang mee gaan, maar het blijft een slijtage onderdeel. De levensduur is wisselend omdat iedereen een ander rijgedrag heeft. Ook de bekende verkeersdrempels en een hobbelige weg zorgen er voor dat de dempers sneller slijten en veren breken.

Wij als Skoda specialist controleren niet alleen bij de Apk de veren en schokbrekers maar ook bij de zomer en winter bandenwissel en de onderhoudsbeurt.

De slijtage gaat heel geleidelijk en dat maakt het niet makkelijk om zelf te constateren dat de schokdemperwerking minder wordt. Je raakt tenslotte gewend aan het gedrag van je auto!

Toch kun je wel iets doen om de schokbreker te controleren. Druk hard op een hoek van de Skoda zodat de auto in- en uitveert. Als de auto pas na verscheidene keren inveren tot rust komt, wijst dat op een defecte schokdemper. Een schokdemper kan gaan lekken. Hij verliest dan de olie die erin zit, waardoor de druk en dus de werking minder wordt. Ook dat kun je zelf controleren, in dat geval is het onderste deel van de schokdemper vochtig van de eruit lopende olie.

Wat doet de schokdemper?

Een goed veersysteem moet zowel veerkracht als demping bezitten. Om dat te bereiken is elke auto uitgerust met veren en schokdempers. De vering onder je auto zorgt ervoor dat niet iedere hobbel in het wegdek rechtstreeks op de inzittenden wordt overgedragen. De schokdempers hebben als taak de bewegingen van de veren te dempen. Want zonder schokdempers blijft de auto deinen. Verder zorgen de schokdempers ervoor dat de wielen contact houden met het wegdek. En dat is weer heel belangrijk voor de wegligging en de bestuurbaarheid van de auto. Kortom voor de veiligheid. En wist u dat de remweg van uw Skoda met goedwerkende schokdempers aanzienlijk korter is?

Hoe werkt de schokdemper?

Een schokdemper bestaat uit een cilinder met daarin een zuiger. Het cilinderhuis is verbonden met de bovenbouw van de auto en de zuiger is via de zuigerstang verbonden met de wielophanging. Tijdens het rijden over hobbels beweegt de zuiger in de cilinder, waardoor vloeistof wordt verplaatst. Die verplaatsing gaat langs klepjes in de schokbreker. Deze klepjes remmen daarmee die verplaatsing. De schokdemper dempt zo de bewegingen van het onderstel.

Waardoor slijt de schokdemper?

Gedurende een auto leven beweegt een schokdemper ontelbaar vaak in en uit. De werking van de schokdemper gaat langzaam en vrijwel onmerkbaar verloren. Als de klepjes versleten zijn, zullen ze de vloeistofstroom minder afremmen. Bovendien slijt de afdichting van de zuiger langs de cilinderwand. In de wintermaanden kan er vocht in de schokdemper komen. En vocht kan bevriezen waardoor de schokdemper kapot vriest.

Welke soorten zijn er?

Vrijwel alle gangbare schokdempers werken hydraulisch, dat wil zeggen: ze zijn gevuld met een speciale olie. Het is een soort cilinder met daarin een zuiger, die met de bewegingen van het wiel op en neer gaat. Vergelijk het maar met een fietspomp. Die zuiger perst de olie bij het veren door openingen in de demper. Omdat die openingen maar klein zijn, ontstaat weerstand. En zo wordt de deinende beweging van de veer gedempt.

Het vervangen van schokdempers is een specialisten klus, waarvoor speciaal gereedschap (onder meer een veerspanner) nodig is. Wij als Skoda specialist hebben dezelfde gereedschappen als de dealer en zijn ook een BOVAG aangesloten garage. Daarnaast zijn wij MONROE SAFETY EXPERT en hebben diverse trainingen gevolgd.

Aanwijzingen voor een versleten schokdemper:

Een vibrerend/trillend stuur

Mijn banden hebben minder grip op de weg en mijn stuur trilt.

Versleten of beschadigde schokdempers zorgen ervoor dat de banden minder grip hebben op de weg, waardoor uw stuur kan gaan trillen.

Voertuig 'duikt' naar voren bij het remmen

Mijn Skoda duikt / kiept naar voren als ik rem.

Als uw auto naar voren wiegt tijdens het remmen, zijn uw schokbrekers waarschijnlijk versleten of beschadigt. Dit kan erg gevaarlijk zijn omdat hierdoor uw remafstand groter wordt.

Onvoorspelbaar gedrag in bochten

Ik heb minder grip als ik door de bocht ga met mijn Skoda, mijn banden glijden weg.

Door versleten of beschadigde schokdempers wordt het contact van de banden met de weg minder. Dit wordt duidelijk merkbaar als u een bocht neemt.

Ongelijke slijtage van de banden

Ik heb minder grip als ik door de bocht ga met mijn Skoda, mijn banden glijden weg.

De banden van mijn Skoda zijn scheef afgesleten Dit kan worden veroorzaakt door versleten schokbrekers of een onjuiste instelling van de evenwijdigheid.

Gevoeligheid voor zijwind

Mijn Skoda gaat bijna de lucht in als er harde wind staat.

Een andere duidelijke aanwijzing voor versleten schokdempers waar dringend aandacht aan moet worden besteed.

Olielekkage uit de schokdempers

Er lekt olie / vloeistof uit mijn schokdempers.

Een aanwijzing voor versleten schokdempers die dringend moeten worden vervangen.

Verliest u grip op de weg? Dit is een gevolg van versleten schokbrekers en is één van de belangrijkste oorzaken van ongelukken op de weg. Laat ze controleren!

SKODA AUTO VEREN.

Het komt steeds vaker voor dat er bij de ophanging voor of achter veren breken. Dit komt vooral door het aantal drempels die we dagelijks met de auto moeten nemen waardoor de ophanging veel meer belast word. Daarbij komt dat er onder in de veer schotel altijd vuil en vocht aanwezig is wat na verloop van tijd de buitenkant van de veer ook zal aantasten. Zo heeft het ene merk auto wel sneller last van gebroken veren dan het andere automerk.

Als we overgaan tot het vervangen van een veer, vervangen wij het liefst beide veren op een as. Nieuwe veren staan veel meer op spanning en daardoor kan er hoogte verschil ontstaan wat ook weer te merken kan zijn tijdens het besturen van uw Skoda. Ook is de kans groot dat de tweede veer op korte termijn zal breken.

De plek waar de veer breekt is doorgaans onderin de veerschotel en het stuk wat afbreekt is niet groter dan een halve of hooguit hele ring. Meestal wordt het niet opgemerkt dat de ring gebroken is, maar pas later door het rammelende geluid van het stuk afgebroken veer. Het kan ook gebeuren dat je het afgebroken stuk tijdens het rijden verliest. Een gebroken veer kan gevaarlijke situaties veroorzaken doordat de band en remslang van de Skoda beschadigd wordt met alle gevolgen van dien.

Soorten van Skoda auto veren:

Je hebt voor en achter veren, maar bij de voorveren kan het gaan om het macpherson veersysteem (veerpoten) of dat de veer tussen de draagarmen gemonteerd is. Deze wordt dan de door de draagarmen met als tussenstuk de naaf bij elkaar gehouden. Tijdens het vervangen van de veer bij een macpherson veersysteem zal eerst de veerpoot gedemonteerd moeten worden. Als de veer tussen de draagarm zit zal deze onder de auto vervangen moeten worden.

Kortom een slijtage onderdeel die voor een groot gedeelte bepalend is voor het rijgedrag van uw Skoda. Veren staan volgens de RDW als misser op nr 1. Er wordt te onzorgvuldig gekeken bij de Apk keuring door de keurmeester en ook bij andere bezoekmomenten in de garage waardoor vervelende ongelukken helaas voor komen.

Wees dus zelf ook alert, geef aan dat u denkt dat de veer van de Skoda is gebroken is. Ik hoor een rammelend geluid. Of mijn Skoda helt over aan één kant.

Wij kijken serieus naar het probleem en de oorzaak ervan en bespreken samen met u een zo goedkoop mogelijke oplossing. Maar wel met A kwaliteit onderdelen. En met onze korting ’s pas krijgt u kortingen op diverse onderdelen.

Goede veren en schokbrekers zijn dus van levensbelang.